Tentukan unsur instristik Batu belah batu bangkup

Posted on

Tentukan unsur instristik Batu belah batu bangkup

UNSUR INTRINSIK

TEMA

Hikayat "Batu Belah Batu Betangkup" mengangkat tema tentang sosok anak yang durhaka terhadap orang tuanya.

AMANAT

Adapun hikayat diatas mengandung beberapa amanat yaitu:

1. Tidak sepantasnya kita berlama-lama berdiam diri didalam kesedihan karena itu akan membuat kita merasa depresi dan melemahkan iman kita sehingga lupa untuk mensyukuri segala sesuatu yang diberikan Tuhan kepada kita. Padahal kita tau bahwa sudah sepatutnya kita sebagai mahluk ciptaan Tuhan untuk selalu bersyukur dan tidak pernah melupakan rahmat yang diberikan Tuhan kepada kita. Ini bisa dilihat dari kutipan berikut:

"Kesedihan, tekanan perasaan dan kedaifan hidup membuatkan Mak Tanjong terlupa akan rahmat Tuhan. Depresi yang terlalu lama dirasai membutakan hati Mak Tanjong akan dua keajaiban dalam hidupnya – Melor dan Pekan. Kasihan Mak Tanjong terus berasa keseorangan walaupun Pekan dan Melor sebenarnya amat dekat kepadanya.

2. Sebagai manusia kita tidak boleh bersifat egois dan hanya memikirkan diri sendiri, jadi saat kita diberi rezeki dimana rezeki didalam hikayat ini adalah berbentuk makanan sudah sepantasnya kita mensyukurinya bukan mengambil hak orang lain atau bersifat serakah. Ini bisa dilihat dari kutipan-kutipan berikut:

"Pekan makan telur ikan kakaknya dengan lahap. Mungkin kerana enak rasa telur ikan itu, mungkin juga kerana minda kanak-kanaknya yang belum matang, si Pekan mula merengek lagi sambil menangis yang dibuat-buat."

"Kan dah dapat… adik dah dapat. Adik dapat telur ikan! Adik dapat telur ikan!” teriak Pekan begitu gembira."

"Pekan!!!” jerit Melor. “Adik jangan makan telur tu! Kakak simpankan untuk mak telur tu,  pekik Melor sambil cuba mengambil kembali telur goreng berkenaan."

3. Janganlah kita sebagai anak menyakiti perasaan ibu kita. Karena itu akan sangat melukainya. Seperti dijelaskan dalam kutipan berikut:

"Malangnya kasihan sudah hilang dari hati ibu tunggal itu. Tidak ada secebis pun rasa simpati buat Pekan dan Melor. Semuanya sudah diganti rasa hampa dan marah. Bagi Mak Tanjong, tidakkan ada kemaafan untuk anak-anak yang tidak mengenang budi. Sekuat-kuat hatinya Mak Tanjong menolak Pekan ke lantai hutan dan berlari sepantas yang termampu."

4. Saat kita di titipkan pesan oleh orang tua kita kiranya kita mendengarkannya dan tidak mengingkarinya agar tidak terjadi penyesalan dikemudian harinya. Ini dijelaskan dalam kutipan berikut:

"Tinggallah dua-beradik itu menangis, meraung sekuat hati. Namun, air mata darah sekali pun tidakkan dapat mengembalikan Mak Tanjong ke dunia. MakTanjong sudah mengambil nyawanya sendiri. Tinggallah Pekan dan Melor sebagai yatim piatu, hidup lara tidak terbela."

ALUR

Alur yang digunakan dalam hikayat diatas adalah alur maju yang menceritakan dari awal penyebab kemarahan Mak Tanjong kepada anaknya yang memakan telur ikan tembakul padahal ia sudah lama sekali menginginkan telur tersebut sampai akhirnya Mak Tanjong berlari kehutan dan masuk kedalam batu belah batu betangkup.

PENOKOHAN

Penokohan yang digunakan dalam hikayat diatas adalah penokohan dramatik atau tidak langsung yang di gambarkan melalui dialog antar tokoh dan  prilaku tokoh. Dimana Melor memiliki watak penurut dan sabar, Mak Tanjong memiliki watak yang sensitif atau mudah tersinggung dan Pekan yang memiliki watak manja, egois, nakal, dan keras kepala. Ini jelas sekali digambarkan pada kutipab berikut:

Penokohan Melor:

"Selesai membuat gulai, Melor menggoreng pula telur ikan tembakul itu. Dia terus menyimpan sedikit telur ikan seperti pesanan Mak Tanjong."

"Dik, telur ikan tak banyak. Nah, adik ambil bahagian kakak, ya?” Melor yang berusia 13 tahun itu berkorban demi melayan kehendak adiknya yang terlalu dimanja."

Penokohan Pekan:  

"Kak, telur dah habis. Minta lagi, minta lagi. Adik nak lagi!” rayu Pekan merengek-rengek."

"Kak, Pekan nak lagi. Nak lagi kak, nak lagi kak. Bagi telur ikan tu kak… Pekan nak, kak!” Pekan meraung-raung sambil menarik-narik tangan si Melor."

Penokohan Mak Tanjong:

"Jadi? Jadi sikit pun tak ada untuk mak?” Mak Tanjong hampa.

"Mak dah lama mengidam makan telur ikan tembakul. Ya Tuhan, sedihnya hati… sanggup anak-anak mak lupakan mak… sanggup kamu berdua… sanggup kamu!"

TOKOH

Dalam hikayat diatas ada tiga tokoh yang berlaku sebagai tokoh utama yaitu Mak Tanjong, Melor, dan Pekan  

LATAR

1. Latar tempat: bertempat di dapur dan di hutan.

2. Latar suasana: sedih

SUDUT PANDANG

Didalam hikayat ini sudut pandang yang digunakan adalah sudut pandang orang ketiga serba tau.